lisbon story [1]

e un pic enervant cand primul contact cu un oras strain e taximetristul care iti trage teapa. si tu stii ca iti trage teapa. dar esti prea obosit / sictirit ca sa te certi dupa ore lungi petrecute prin aeroporturi si avioane. asa ca accepti pretul umflat de trei ori si strangi din dinti.
pe geamul hotelului se vede un sediu impunator de banca, cu terasa inverzita si leandri, pe sub noi vajaie zgomotos masinile din intersectie (vederea la strada are costurile ei), somnul vine rapid si a doua zi de dimineata ma trezeste telefonul (good news, deci nu ma enervez). orasul miroase usor intepator, a mirodenii iuti si a cald, nu la fel de patrunzator ca Parisul, dar simtibil.

Lisabona incepe cu un pahar de Ginja (Ginjinha) in Praca do Rossio – visinata, mai pe romaneste, dulce si tare, care ma izbeste placut in moalele capului si accentueaza arsita de pe strazi. trecem rapid pe langa Praca dos Restauradores si Estacao Central (absolut impressive), grupulete de negri o ard pe la toate colturile (desi e ziua in amiaza mare.. o fi siesta ceva?), o luam usor mai departe, spre rau, dar in dreapta se inalta un lift catre niciunde.

Elevador de Santa Justa, o dantelarie de metal care face legatura intre Baixa si Largo do Carmo – urcam scarile ingust-spiralate pana ne ia cu ameteala, facem pozele turistice de sus, coboram in alt cartier, dam de un mall (it’s pipi time!), pe urma cap-compas Tejo. ia te uita, au pescarusi. si o multime de pesti ingramaditi la mal care par sa se hraneasca cu ceva, intr-o duhoare greu de suportat (e miezul zilei, vantul bate dinspre apa). vreo conducta cu rahat, imi imaginez, amintindu-mi de Lacul Tabacarie din Constanta. amazingly enough, aici vine lumea sa hang out, pe treptele care coboara spre apa din Praca do Comercio. hmm.

pauza de tras sufletul sub niste palmieri, langa o casa-napolitana (Casa dos Bicos aflu abia acum de pe wikipedia), apoi mai sus, spre Castelo de Sao Jorge. strazi inguste si abrupte, pe care se hurducaie in viteza micutul tramvai 28, dar rezistam tentatiei si o luam la picior, cu o oprire pret de o cafea in fata catedralei (Se de Lisboa). la Tasca da Se preturile ni se par maricele, asa ca trecem mai departe pe trotuarele minuscule si ne oprim sa ne zgaim nitel la oras de la miradorul Santa Luzia.
drumul spre castel trece pe langa o cersetoare stirba, tiganca (nu, nu pare din Romania). ne arata cu mana directia, o luam pe dalele de piatra, mereu in sus, la intrare e fojgaiala mare, nu mai avem chef sa intram, ne intoarcem spre Graca si luam tramvaiul ala simpatic fara geamuri. imi vine sa scot capul pe-afara, dar risc sa-mi julesc nasul de ziduri, atat de aproape trecem de cladirile coscovite. tronc-tronc, mai departe la deal, la vale, la deal, la vale, habar n-am pe unde suntem, dar zic hai sa coboram aici, capul de linie e langa un cimitir si n-am chef sa sfarsim acolo. dam de un mic parculet cu terasa primitoare, balta cu stufaris si niste gaste enorme – “ce decoratiuni kitschoase au facut si astia cu pasarile astea grase, or fi echivalentul piticilor de gradina?” ma gandesc, pana cand una incepe sa miste. adastam la o bere (Sagres Bohemia, aveam notat pe carnetel), e racoare si placut si liniste, butonez gps-ul de la telefon (bless u, Nokia) si aflu: Jardin da Estrela. fantastic ce de obiective am bifat din prima zi. sa luam, dara, o pauza.

4 thoughts on “lisbon story [1]

1. Aaaah, ce frumos… Și cel mai frumos este că peste mai puțin de două săptămîni o să fiu și eu prin apropiere, nu chiar la Lisabona, ceva mai la sud… Aaaaah, concediu, concediu… 🙂

Have a good time & enjoy!

2. @als: culmea ca stiam de tzepari, am cautat taxiurile de la “plecari” din aeroport dar nu le-am gasit, so..ne-am resemnat cu ideea (era “butonez” desigur lol 10x for noticing, am corectat)
    @Pinocchio: concediul s-a terminat saptamana trecuta, dar abia acum s-au asezat impresiile:)

3. am uitat sa-ti zic: ‘casa dos bicos’ (care, ai vz, e proaspat renovata – acu fo 10-11 ani abia de-o observai…) a devenit sediu fundatiei saramago, pam-pam