the magical mystery tour is waiting to take you away

Povestile fac lumea sa se-nvarta si tin universul laolalta, ne spune Terry Gilliam prin vocea doctorului Parnassus. Paradoxal, insa, filmul lui mizeaza pe vizual, si nu pe narativ – scenariul e doar un pretext pentru jocurile imaginatiei, magie, fum si oglinzi, pentru o desfasurare exuberanta de culori si decoruri pe care n-am mai vazut-o de la “The Fisher King” incoace.

Cu secole in urma, doctorul Parnassus (Christopher Plummer) a facut un pact cu Diavolul (un Tom Waits elegant, jucaus, impecabil), obtinand nemurirea in schimbul sufletului primului sau copil. Dependent de ramasaguri, castigand sufletele spectatorilor sai prin puterea imaginatiei, Parnassus renunta la viata vesnica pentru iubirea unei femei, insa aceasta moare la nastere, lasand in urma o fetita ce-i seamana leit si un batran cu o tolba de povesti ce par sa nu mai foloseasca nimanui. Imbibat de alcool, doctorul cutreiera strazile in caravana sa hodorogita, alaturi de Valentina, fiica sa de-acum adolescenta, de piticul Percy cel cu gura spurcata si de Anton, menestrelul credincios, baiat bun la toate. Vremurile s-au schimbat, iar povestasii, cu straiele lor de circ si textele de carnaval medieval au devenit o curiozitate desueta pentru cativa spectatori razleti.

Soarta pare sa le surada atunci cand il gasesc pe Tony (Heath Ledger), necunoscutul amnezic atarnand de-un streang sub podurile Londrei. Tony cel sarmant si alunecos, suspectat ca este trimisul Diavolului, patronul unei fundatii caritabile pentru copii care incearca acum sa faca profitabila afacerea cu vise din sandramaua doctorului Parnassus: alte haine, alte texte, alte locuri si alt public, unul dispus sa contribuie generos la cutia cu donatii in schimbul unei calatorii, cat de scurte, intr-o lume perfecta.

Lumea in care putem trai povestile de dragoste alaturi de seducatorii tenebrosi la care am visat intotdeauna. Lumea cu scari care ne poarta spre cer. Cu acadele si baloane, carciumi sau pantofi de lux, dupa gustul si visurile fiecaruia. O lume pe care Gilliam o deseneaza pana in cele mai incantatoare detalii, combinand animatia computerizata cu decorurile din panza si carton vopsit, registrul teatral cu cel cinematografic intr-un carusel ametitor de culori vii si fapturi bizare, de la politistii care danseaza in desuuri de matase la babuska ce adaposteste sub fuste o clica de mafioti rusi, rataciti in taramul povestilor.

Panza pe care se tese aceasta sarbatoare a retinei e, din pacate, stravezie si plina de noduri. Nu doar cele provocate de moartea lui Heath Ledger, pe care Gilliam le-a rezolvat onorabil, folosind un trio de amici (Johnny Depp, Jude Law si Colin Farrell) pentru a-l inlocui pe Tony in calatoriile sale pe taramul inchipurii. Ci unele care tin de coerenta povestii: cum de se pierde Parnassus in propriul Imaginarium? Unde se duc betivii cand se duc si nu se mai intorc, acolo, in spatele oglinzii? Cum se impart sufletele castigate intre Diavol si bunul doctor? Raiul si iadul de dupa perdea sunt modelate in functie de imaginatia fiecaruia? In tot cazul, iadul pare de fiecare data mai tentant.

Daca reusiti sa va lasati in voia halucinatiilor benigne marca Gilliam, sa plutiti fara cap-compas printre piesele acestui bric-a-brac populat de temele cele mai dragi regizorului, savurand experienta vizuala, incursiunea in Imaginarium-ul doctorului Parnassus poate fi una antrenanta si incarcata de emotie. Pana la urma filmul mizeaza pe secretul pe care-l stie orice iluzionist incepator: atunci cand crezi cu-adevarat in ea, magia functioneaza.

PS 1 mi s-a parut ca duduia Valentina aduce binisor cu Regina de Inima Rosie din “Alice in Wonderland”

PS 2 Luiza spune ca decorurile ii amintesc de “Visul unei nopti de vara” montat pe o scena de teatru, Andrei Gorzo pomeneste de expresionisti si Georges Méliès , mie filmul mi-a evocat decorurile de aici

Advertisements

17 thoughts on “the magical mystery tour is waiting to take you away

  1. pai toata lumea are dreptate, pt k nea terry e THE master recycler 😉

    da cum sa spui, bola dear, k n-ai mai vz asa ‘o desfasurare exuberanta de culori si decoruri’ de la ‘the fisher king’ (1991) incoace!?
    pai ‘the brothers grimm’ (2005) ce era??
    k eu zic k era kiar mai ‘desfasurat’ (‘exuberant’!) k ‘the fisher king’…

  2. mmm io abia astept alice underground,azi am citit ca il aduc la imax 😀 de 3 zile visez ca johnny imi zice ca im late for tea, mi’e si frica..pana atunci, sa vaz heath’s latest..

  3. “cum de se pierde Parnassus in propriul Imaginarium?” – pai nu ai mai auzit de povestea asta veche de cand lumea? creatia isi depaseste creatorul.

    “Raiul si iadul de dupa perdea sunt modelate in functie de imaginatia fiecaruia? ” — actually, yes. raiul si iadul de dupa orice perdea sunt percepute si modelate dupa fiecare.

    dar nu am vazut filmul inca, il vad listat la mama naibii fata de mine. posibil sa astept pana il dau pe netflix.

  4. @leo: pai n-am vazut Fratii Grimm. si am zis sa stick to what i know (mare greseala, stiu..)

    @we: ca sa functioneze Imaginarium-ul, Parnassus trebuia sa fie afara, in transa, facilitand calatoria vizitatorului. si-atunci, in transa fiind, cum a intrat si el dupa oglinda, ca sa ajunga in tara propriei imaginatii? cine mai facilita calatoria, si cum mai putea sa iasa din ea, nu intra in bucla infinita?
    + ca eu, daca eram betivan, mi-as fi imaginat Paradisul ca pe o carciuma cu sticle care nu se golesc niciodata.. nu ca un pustiu prafos si rece. adica daca toti isi imaginau Iadul ca pe ceva ff ademenitor, cum ii mai pacalea Parnassus sa treaca de partea “binelui”?

    @tuvia: vine Alice la imax? omg omg OMG.. iar o sa fie omor la bilete:)

  5. trebuie sa vad filmul, nu am cum sa iti raspund la obiect/subiect.

    dar transa e o stare speciala. banui ca in transa il ghida pe vizitator prin imaginarium, nu? sau ii facilita accesul “dincolo” al vizitatorului. putea pur si simplu sa fie o dedublare, o parte din el fiind un fel de “psihopomp”, cealalta parte (sufletul) a lui fiind tarata in lumea de dincolo.
    paradoxul e la el acasa in transele (shamanice) si lumile de dincolo. de fapt, multi shamani se pierd in lumea “de dincolo”, tocmai cand calauzesc sufletele back and forth. se pierd in lumea de dincolo. vezi pe al nostru mirciulica (apropo, exista o carte mai nou tiparita in Ro. “arta de a muri”, poate gasesti cate ceva interesant).

    Iadul prin definitie e ceva ademenitor, iar Raiul este ceva prafos, greu de strabatut. asta e in perioada de “alegere”, de drum spre. iar, aceasta imagine e “standard” in multe religii/credinte/reprezentari. pp ca nu era vorba de ademenire, caci parca ala raul e cu ademenirea, ci e vorba de altceva. a fi de partea binelui, tre convingere si constientizarea slabiciunilor. esti betiv, vei trece prin desert. mi se pare logic. daca vrei sa ajungi in rai, nu iti vor face aia transplant de ficat odata pe an.
    o alta interpretare, tot in linia asta: bei, pentru ca esti ca un desert in interior, vrei sa umpli ceva de neumplut. e normal ca atunci cand mergi spre rai sa ti se arate desertul tau interior si nu sticlele de bautura.

    deci inca o data: nu am vazut filmul, dar recunosc unele teme generale. asa ca vorbesc in general, nu cu referire la parnassus. oricum, m-ai facut curios. poate ma ajuta vuze sa il gasesc mai repede:)

  6. we, “temele generale” le ştim cu toţii. şi dacă nu ne-au ajutat în cazul lui parnassus, înseamnă că nici nu trebuia. filmul e prea descusut narativ vorbind ca să-l umpli cu explicaţii simbolice.
    şi, desigur, orice discuţie ok începe din momentul în care ai văzut filmul.

  7. de ce nu se poate un Paradis cu tabacioc, votchi si guleaiu? aista voi sa stiu. nu te chinuiesti destul pe lumea asta?:)

  8. @bola: u HAVE to see ‘bros grimm’!! heath (cu okelari) & matt fac un cuplu adorabil, decorurile ie ‘desfasurate exuberant’, peter stormare is a treat, jonathan pryce e si el p-acolo (cynically evil), imaginatia E-n plin parnas, iar monica bellucci – kiar si sparta-n tandari ;P – e su-per-ba!!

    ps ce e aia ‘guleaiu’??

    @luiza: + k poti baga kestia aia, cu ‘suspension of disbelief’ right? (‘disbelief’ = ratiune, logica…) ‘descusatura’ narativa e – in cazu ASTA – understandable; sincer, eu m-am mirat (pozitiv!) k nea terry cd pull it off pina la urma, considering moartea lui heath…

  9. leo, eu cred că era aşa descusut înainte de moartea lui heath. oricum, suspendarea merge, în sensu în care crezi numai în imagini, în suprafaţa lor, şi nu mai pui nici o întrebare.

    imaginarium funcţionează pentru mine: în locul poveştii din film, cred în povestea din spatele lui (moartea lui heath, tot ce-am citit despre colaborarea lui cu terry, cei 3 prieteni care l-au înlocuit, cum păstrează filmul imaginea vieţii etc.).

  10. am incarcat filmul, pare dement!:) da’ o sa il vad maine cu atentie.
    pana atunci, luiza, poate ne povestesti despre imaginile si lipsa de (simbolistica) lui terry. caci munchausen este numai imagine, nu? sau nu?

    sau fisher king. stii care este legenda din spate si crezi ca toata imageria din film e asa, de amorul artei? sau e simbolism la greu?

    sau brazil.

    sau tideland – l-ai vazut? ala e f. greu de spart, de inteles, de povestit. e pur si simplu dement, despre lumea dementa a unei fetite inebunite de singuratate, frica si foame, care intra in coliziune cu lumea la fel de dementa a uneia care isi mumifica fostii iubiti.

    sau rescrierea povestii lui grimm, un fel de munchausen, cu acelasi actor (jonathan pryce) in acelasi rolul de “rationalist” ca si in munchausen? crezi ca a fost numai imagerie si radacini fosnitoare?

    sau time bandits, apropo de timpul circular si pitici si deserturi.

    revin.

  11. o, nu!
    ne-am facut o ‘imagine’ 😉

    ps ‘lumea dementa a unei fetite iNebunite de singuratate, frica si foame, care intra in coliziune’ etc etc… sint convins k luiza este fascinata de descriere!

  12. @adela: deci am vazut filmul. nu e nicio problema in “tesatura”. parnassus construia o lume cu 2 actori – imagineaza-ti un canvas by default cu 2 poli: el insusi si Mr. Nick. P. era pe stanca aceea – era tot timpul acolo, e si normal de altfel caci trebuia sa fie prezent intr-o forma sau alta in imaginariumul sau.
    acest canvas se “umplea” cu fel de fel cf. primului intrat prin oglinda. cel care intra primul in oglinda practic activa acel canvas cf. celei mai importante dorinte din acel moment. si ulterior se schimba cf. celor care intrau si modurilor de interactiune dintre diversii jucatori.
    cei 2 (P. & N), practic foloseau acest canvas pentru a “se bate” pentru fiecare suflet.
    adica, ideea principala a acestui imaginarium este o idee veche, aceea de lupta intre “bine” si “rau” pentru fiecare suflet. daca P. invingea, adica daca persoana respectiva alegea optiunea lui, atunci aceasta se intorcea in lumea reala. daca N. castiga, atunci…puf, disparea…nu neaparat in iad. deci nu e vorba de iad/rai, ci de alegerea fiecaruia intr-un fel de netherworld, construita de P. si la care si N. avea acces.

    partea de “rupere” cred ca a fost la sfarsit. prima care a intrat a fost Sophie, sau cum o chema – ea a mobilat asadar acel canvas cf. dorintelor sale si de aceea Heath L. apare ca altul (Colin Farrell), caci idealul ei de viata era ceea ce citise fata in acea revista. practic, totul ce se intampla va fi in lumea ei, in canvasul ei. Parnassus era deja acolo (vezi mai sus) si ulterior va ramane acolo pt. 3 ani a o cauta. Si de aceea acea lume se va dezintegra si va ajunge acel desert inghetat, pentru ca “anima” lumii respective, care era Sophie in acest caz, disparuse. Fizic, Parnassu ramane pe pamant, evident. Cineva trebuia sa se “concentreze”, sa viseze acea lume.

    deci acea lume poate fi f. bine si cu vodca si ce mai vrei tu, no pb. conteaza sa intri prima prin oglinda si asta sa iti fie dorinta in acel moment.

    cam asta-i.

  13. Tideland

    “After her mother (Jennifer Tilly) dies from a drug overdose, Jeliza-Rose and her father, Noah (Jeff Bridges), flee to Noah’s mother’s home, a remote Texas farmhouse. They find the home abandoned, but they settle in anyway. Their first night there, Noah dies from a heroin overdose. For much of the rest of the film, Noah’s corpse remains seated upright in a living room chair with sunglasses covering his eyes. As her father slowly begins to rot, Jeliza-Rose doesn’t readily acknowledge his death because she has grown accustomed to him being unconscious for long periods at a time. Instead, she retreats deeper and deeper into her own mind, exploring the tall grass around the farmhouse, relying on her doll heads for friendship as an unconscious way of keeping herself from feeling too lonely and afraid.
    […]

    The eccentric neighbors take the girl under their wing, going so far as to preserve Noah’s body via taxidermy (something both Dell and Dickens have done to their own dead mother).

    hai sa ne hahaim.

  14. am vazut si eu filmul aseara, se cere revizionare de placere.nu stiu de ce despicati firul in patru care e in doi peri si atarna de un fir de par. mie mi-a placut tot, mai putin faptul ca heath a murit si au trebuit sa-l inlocuiasca , si mi se pare ca filmu’ a avut cumva de pierdut, adica s-a dus naibii tragismu’ si continuitatea veridica a personajului tony.a doua chestie care nu mi-a placut e ca a fost cam confuza treaba. eu n-am vazut niciun rai in film! (mai putin oglinda angelica , aia da) si mai ales bunul doctor era un moshgalau al dracului care facuse pact cu incornoratul, unde era el bun? si serpaloiul ala m-a speriat:D asa . si brazil mult mai bun ca substrat, chiar si fratii grimm era mai interesant, desi ca aparenta parnassusu’ e mai spectacular et celui qui pousse avec abondance.nu am stat sa-mi bat capul meu usurel cu meditatia transcedentala a autorului, cu dimensiunea samanica a unor personagii, filmu’ e mai mult ‘fictio’ si mai putin philosophique ceea ce pe vremurile astea nu e rau deloc.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s