sfintele odorizante

zilele trecute, mai mult ca niciodata, am avut ocazia sa observ modalitatile ingenios-artistice in care soferii romani isi decoreaza habitaclul: ati ghicit, e vorba de snururile cu cruciulite, margele si matanii spanzurate de oglinda retrovizoare (sau lipite de parbriz, dupa gust)

am numarat la un taximetrist 12 (doishpe!) asemenea talismane insirate elegant de la capota pana la bord. in alt taxi, mai pe seara, am observat ca ghemul de sforicele (din motive care imi scapa cruciulitele astea atarnate au niste ciucurasi la capat) de la vreo 8 icoane fosforescente se amestecase inestetic cu atele de care atarnau cei 5 braduti parfumati meniti sa improspateze aerul cu arome naturale de padure tropicala pe cale de disparitie.

pentru a se evita asemenea situatii propun fabricarea iconitelor, cruciulitelor, margelutelor de parbriz in arome traditionale (busuioc, tamaie, mir), care sa acompanieze astfel firesc momentele in care soferul ridica mana dreapta de pe volan (stanga fiind ocupata cu telefonul mobil) intru aducerea prinosului de recunostinta la trecerea prin dreptul unui lacas de cult.

howgh!

77 thoughts on “sfintele odorizante

  1. da’ mai bine sa fabrice iconitele, cruciulitele si margelutele de parbriz direct aromate “bradut” sau “vanilie”, ca sa indeplineasca doua functii intr-un singur margel.

  2. word! am vzt la unu ca avea dita icoana abtzibild cu maica domnului fecioara maria whateva lipita pe geamul ala din spate.Plus 100 de bradutzi de la care mi vine oricum sa vomit (io inainte sa urc in taxi ma uit sa vaz : Are/n’are odorizant)

  3. bola, tu recidivezi pe tema asta si nu e clar daca te indigneaza marlanii, kitschul sau bisericile. Daca e vorba de biserici da-mi voie sa-ti amintesc cateva lucruri, nu foarte evidente in secolul XXI. Bisericile erau niste pietre de hotar in vremea in care romanii ardeau holdele si otraveau fantanile, se vedeau la propriu de departe si ajutau la orientare – acum face Casa Poporului serviciul asta. Pe langa bisericile astea s-au pastrat carti si s-a mosit o parte din cultura romana (si nu numai). O gramada din pictorii romani, cand mureau de foame (Grigorescu, Tonitza, etc.) mai pictau cate-o biserica si-si trageau zilele. Inauntru e inca racoare vara. Comunistii au daramat deja o gramada de biserici si-ti ofereau posibilitatea sa-ti petreci timpul liber in mod ecologic sortand cartofi – sa vezi ce te inalti spiritual in proces. Si ma mai pot gandi la alte utilitati ale lacaselor de cult. In ceea ce-i priveste pe ipocritii care-si fac cruci, ma enerveaza si pe mine. Dar tot fac si ei ceva util. Ce-ai vrea sa faca cu mana dreapta? Sa se masturbeze excitati de ce aud la telefonul mobil din mana stanga? Pe bune, lasa-ne si pe noi sa ne facem cruci asa cum nici eu nu te pun pe tine sa faci cruci daca nu vrei. Si cu ce vrei sa inlocuiesti bisericile – cu parcul ala plin de dejectii? Ia compara-l tu cu gradina unei manastriri – sa zicem Pasarea ca e mai aproape de Bucuresti. Scuze ca m-am ambalat. Dar nu facutul de cruci e problema nr. 1 a societatii asteia. Si din ce ai scris tu in ultima vreme asa reiese.

  4. @radu: ca sa fie clar, ma indigneaza marlanii si kitsch-ul. si gesturile ostentative cu facutul crucii in timp ce la celularul din mana stanga urla o manea (da, am vazut si asa ceva).
    si da, ma enerveaza cand din mijlocul unui parc dispar cateva zeci de copaci ca sa apara in loc o biserica, la cateva sute de metri de alta biserica.
    si da, ma enerveaza cand in jurul manastirilor lumea petrece voios cu mici si bere si manele ca sa sarbatoreasca postul (care incepe sau se termina sau whatever), si lasa si acolo gunoaie bine-mersi
    altminteri multumesc de ironia fina cu cartofii in comunism, been there, done that. si dovlecei am cules. si rosii. si am depanusat porumb destul. stiu ce e aia. si inteleg si utilitatea lacaselor de cult. nu ele ma enerveaza. ci oamenii din jur.
    na ca m-am ambalat si eu:)

  5. Ok. intre timp eu m-am calmat. vezi, daca mi-ai explicat am inteles. ca sa vezi ca trasesem la tema marturisesc ca in comunism am facut si munca voluntara la strans gunoaiele in parc – iar asta mi se pare util. si destul de inaltator. week-end placut si nu lasa gunoaie pe iarba!;)

  6. si maculatura am strans in comunism, dada:) plus castane (desi n-am inteles niciodata ce facea statul cu ele..)
    si acum strang maculatura, dar astept momentul in care supercom-ul va goli pubela aferenta de la mine din zona, sa nu ma car cu hartiile la 3 cartiere distanta.
    weekend placut si tie:)

  7. Cea mai mare colecţie de cruciuliţe din plastic auriu, imitaţie de lemn, iconiţe cu sclipici, mătănii cu biluţe colorate şi alte minuni de genul ăsta le poţi găsi exact la biserici şi mănăstiri. Ultimul răcnet în domeniu este o cruce cu bec. Un fel de lumină de veghe. Bunica a cumpărat aşa ceva de curând şi am înţeles că face ravagii printre enoriaşe.

  8. Bisericile au fost odata odata altceva, in primul rind au fost mai modeste si mai curate. Pe urma popii s-au ingrasat, buzunarele sutanei au fost croite mai lungi, si intr-o buna zi, pentru ca reclama sa fie completa, a venit un destept care s-a apucat sa le darime. Dincolo de gesturile numite mai sus, cind merg teleleu prin Romania pe cite o sosea interminabila plina de gropi si de biserici epidemice, opulente, ma tot minunez in ce isi baga banii lumea.

    E o erezie, dar are dreptate domnu’ Inginer cind spune: Bunul Dumnezeu e OK, dar personalul de la sol e sub orice critica.

  9. bun, deci daca sunt vazut in ro. facandu-mi cruce in fata vreunei biserici, risc sa fiu catalogat de marlan. pentru ca imi fac cruce.
    si risc sa fiu si catalogat de mai stiu eu cum daca spun ca am dat bani pentru o biserica din cartier de la mine.
    Bola, daca suferi atat de tare in tara aceea, nimeni nu cred ca te tine legata cu lantul – emigreaza si gata.

    @P. cand a fost perioada aia fericita din istoria BOR? baietii nu prea au avut niciodata conceptul de ‘lean’:)

  10. bola, stai calma: dl we nu risca sa-si faca cruce in fata unei biserici pt k dl we nu traieste in ro, ci in su(a)…
    deci nu risca nici sa fie considerat ‘mirlan’…
    deci nu dspr asta e vba in propozitie…

    dar dspr ce e vba in propozitie?

    ah, da, now i remember: nu dspr faptu k fluieri in biserica, ci dspr faptu k NU fluieri in biserica mea (fara odoare & fara odorizante) 😉

  11. dle p, se pare k va obsedeaza modalul ‘trebuie’ 😉

    ps corect este ‘trebuiA sa aiba un sens’ (ei da, chiar si la plural!)

  12. als: in romania imi fac cruce din cand in cand – imi place sa ma duc la biserica aia din Tabacariei, iar in US, cand trec pe langa o biserica ortodoxa, daca nu sunt la volan, iar e posibil sa imi fac cruce. e o catedrala greaca superba destul de aproape de unde lucru, cea mai mare de pe coasta de vest. asa ca.
    dar, da, despre ce era in propoz: daca imi fac cruce, daca intru in biserica si aprind o luminare, daca am indoielile mele desi lucrez in una din cele mai reductioniste paradigme, atunci inseamna ca sunt…marlan? retardat? de fluierat de noul proletariat cu credit carduri si “destinatii turistice”? cam asta inteleg eu citind ce e pe aci.

    P: evul mediu…cand? nu erau lean deloc, nici atunci:)

  13. @ v: err… nope: dupa ult indrumari gramaticale e invariabil la singular – imperfect or not

    @ pinocchio: sorescu ‘trebuie’ revazut dupa ult indrumari gramaticale 😉

    @ we: a-ti face cruce cind treci prin fata fiecarei biserici e mai mult un tic manual – &, oricum, tine mai curind de superstitie decit de evlavie…

  14. als: superstitie? stii care e semnificatia simbolica a Bisericii? dar, da, multi isi fac cruce din superstitie. numai ca nu asta e problema, ci ce era in “propozitie”.

  15. Exista explicatia ca “a trebui” este un verb impersonal si care, cind joaca rol de predicat, nu are subiect, ci eventual o propozitie subordonata subiectiva, iar acordul nu se face dincolo de granitele unei propozitii. Pe de alta parte, nu stiu ce inseamna “ult”, dar DEXul il conjuga. Un regat pentru o lamurire!

    Si independent de ea, sa vedem cind il corectam si pe Eminescu dupa diversele reforme ale ortografiei.

    Cit despre evlavie — si mie mi se pare ca inchinatul sirguincios la trecerea prin fata unei biserici este un automatism, cel putin pentru majoritatea lumii. Adevarata evlavie cred ca arata altfel.

  16. dragii mei, va rog io frumos, a trebui are (doar) persoana a treia si azi, cum si ieri a avut-o, ba chiar si alaltaieri. 🙂

  17. @ v: pai si, am spus eu altceva?!
    deci:
    eu trebuia (sa)
    tu trebuia
    el/ea trebuia
    noi trebuia
    voi trebuia
    ei/ele trebuia
    🙂

    @ pinocchio: ‘ult’ este prescurtarea lui ‘ultima/ultimul’

    @ we: ma rog – daca-ti plac diminutivele…

  18. ma scuzati, domnu’, am inteles ca te referi la persoana a treia singular. :)))
    si revin: la persoana a treia plural e TREBUIAU. aim rili sori for that.

  19. o timpenie!
    n-are nicio logica… but then again, CIND a avut gramatica ro vreo logica?! 😉

  20. ce e “doom”? ceva cu ortografic?

    als trebuia sa aduca cheseaua:)

    p.: cum ar tb., dupa tine, sa arate adevarata evlavie?

  21. @ v: pai da, k lba ro are mai multe exceptii decit reguli… orcum stai linistita, in editia de azi e corect ‘trebuiau’, in aia de miine nu va mai fi 😉

    ps da, cheseaua, cheseaua – cu ‘e’, k la caragiale!

  22. eu stiu k, de cite ori scriam ‘trebuiau’, corectoarea noastra – cu doom-u @ arm’s length – mi-l schimba in ‘trebuia’…
    am dedus k asa e corect

    ps daca poti sa explici, pe intelesu poporului doritor de corectie (gramaticala), dc e ok ‘trebuiau’, dar nu si ‘trebuiam’, ‘trebuiai’, ‘trebuiati’??

  23. a, si io credeam ca modal e ala care arata modu’… ie mai regulat, mai neregulat, mai calare, mai pe jos…

  24. ok. sunteti groaznici.
    spuneti ‘putirinta’ si gata.

    eu am
    tu ai
    el/ea/se are
    noi avem
    voi aveti
    ei/ele au
    putirinta

    :))

    als, ziceai ca pleci la ‘aere bune’. pe cand departul?

  25. putem baga si modal aici? adica modul cum e putirinta?
    eu am multa putirinta
    tu ai/el/ea are putina putirinta

    si tot asa.
    😀

  26. @ v: modal e ‘must’, deci ‘a trebui’ (sau ‘can’ = ‘a putea’); ASA ar tbui definite & explicate aceste verbe, nu prin ‘vb impersonal’ (care este o descriere strict functionala)!
    dar lba ro este asa de varza incit – cum spuneam – nimic nu e la locul lui & cum ar trebui sa fie…

    eu, de altfel, am de gind sa renunt definitiv la ac limba odata ce plec din tara (spre sf ac an), pt k e hopeless. voi comunica – deci – doar in engleza, franceza & italiana (inclusiv cu membrii familiei)

    a bon entendeur, etc 😉

  27. lipsa de logica & de suplete (prin ‘suplete’ inteleg capacitatea de a se modela pragmatic prin simplificare, nicidecum a recicla atavisme imprevizibile) a unei limbi se reflecta in comportamentul celor care o vorbesc…

  28. … de ex., ma amuza f tare (nu, nu ma indispune nici enerveaza, pt k nu dau o ceapa degerata pe persoanele respective!) cit de varza sint unii inchipuiti, care au pretentii de ‘cultura generala’ (= muahaha) si care pot scrie pe blogul lor ceva gen ‘dejunul pe iarba’ de mOnet! 🙂

    (la alde mulliganoglu ma refer, of course – cel care sustinea k ‘nu exista culori’…)

  29. singurul dejun pe iarba demn de ac nume este al lui mAnet; celalalt n-are nicio relevanta – e o opera ciuntita & incompleta, a carei semnificatie (in ist picturii) este DOAR prin raportare la celebrul tablou al lui manet…

    in concluzie: mulliganoglu e varza (murata, k tablou lu monet 😉 )

  30. mulliganoglu, nu-ti mai lua pseudonime idioate & mai bine pune mina pe istoria culturii 🙂

    ‘dejunu pe iarba’ al lui mOnet NU exista!

  31. (apropo, ca nu stiu cind au mai aparut si comentariile astealalte, nu iereau cind scriam eu ca-mi place de tine cind esti sententios, se referea la sententioasa aia cu lipsa de logica si de suplete, ca la discutii cu moanet nu ma bag, nu beau ceai d-ala)

  32. ‘msksk’ = mulliganoglu, care baga draci in setari & postarile mele ajung cu un mic delay… but rest assured, ajung! 😉

  33. d.p.d.v. plastic lucrarea lui manet e 0; o anecdota. dar sa lasam, fineturile astea nu-s pentru papugii

  34. @mksk Ai cazut in cap? Credeam ca lumea bloggerilor se “pricepe” doar la politica si literatura; vad ca sunt si zpecialijti in pictura.

  35. =)) Nu ma pot abtine =)) =))
    Am intrat si eu la mu(ll)i ala, sa vad ce-l duce mintea…si dau peste autorii sai indezirabili: “bugelile alea rusesti, mai ales maestrul si margareta”, ” gunoaiele alea pe care le produce salman rushdie”, “eco e prea pastos, n-are pudoare, face scamatorii fara manusi si amprenteaza in vizibil”, “ala… am uitat, ceva ceh, cu insuportabila usuratate a fiintei- ce insiruire de nimicuri care nu comporta superpozitii”, “cel mai plictisitor: proust. lalaitul hugo. lasandu-i p-astia, e kafka care se invarte in jurul sinuciderii precum un tocilar intr-o padure deasa.”

    Gata, mah, esti prost, m-ai convins, opreste-te. Crede-ma, habar n-aveam de existenta ta, n-am nimic cu tine, ia-o ca pe opinia cuiva obiectiv: lasa-te, dispari in neant, nu interesezi.

  36. als: ha? cine zici c-o sa vina pe deasupra? dom’le, sper ca nu s-a anuntat apocalipsa deja! acum, dupa ce-am dat un milion jumate pe sacu’ de mincare pentru mitze? de ce n-au anuntat mai devreme?
    (prin rss au dat?)

  37. si la linkul ala ce e, als? maica precista? als, incepi sa le cam dai in gropi, le gresesti cam des, poate iti trebuie o vacanta. serios.

    il insulti pe M. degeaba, omul nu a facut decat sa iti arate ceva de la muzeul d’Orsay.

  38. mhulliganoglu (cu blogu la care se refera ‘f’) e genu de sfertodoct care se crede mult peste, cu lecturi intense dar imprecise, cu referinte kipurile ezoterice care nu-s decit talmes-balmesu din capu lui & cu o tanti, gg ii zice, care-i intra pe blog k si cum s-ar pune pe bancutza din fatza portzii, la sate

    impreuna sint niste lovebirds – el minor & ea majora – care refac oedip in cotetzu de pasari de curte

    ps faza cu ‘dejeuneru sur l’herbe’ al lui mOnet e k si cum ai spune ‘am citit ‘educatia sentimentala’ al lui zola; tu il corectezi: flaubert! el: nu, k a avut si zola un fel de replica, de fapt era o skitza care n-a ajuns niciodata sa fie roman – e un bruion, da e f important… 🙂

  39. si cand te gandesti ca toate astea se intampla din cauza ca repetenta aia de ma-sa nu l-a dat la gradinita. cum ar veni o ilustrare a teoriei haosului

  40. als, 1. du-te la el si spune-i asta, nu aici.
    2. el nu a folosit drept de replica, ci intr-un context (la el acasa) pe care tu il rupi numai sa ai show. el a zis in context de ghepardul, which makes most sense in the world. exista un tablou (fragmente) al lui monet, care este in dezacord cu tine, iar tu acum te comporti la fel cum te-ai comportat cu limba romana: “EA este in dezacord cu MINE”. daca nu ar fi ingrijorator, ar fi amuzant.

    repet – du-te la el si zi-i asta! nu aici, dupa fustele mamitichii.

  41. @ we: kiar crezi k eu as intra in latrina aia de-i zice blog???
    i have higher standards!

    si bola nu este ‘mamitica’, esti 100% mojic

    ps comentariul meu cu avortonu se referea la mhulliganoglu, fireste…

  42. e mamitica pt tine, ca te fereste prin banari de mitocani. si altele. si sa nu vorbim despre mojicii, ok?

    actually u have lower standards. stand in safe areas si neintrand in “groapa cu lei” arati ca iti e frica de 1-on-1. ca numai gura, de la distanta sigura si cu pazava sanatoasa, e de tine.

  43. gizas, deci nu poate omu sa va lase nesupravegheati o ora..
    @we: fii pe pace, “msksk” nu este banat, deci “sa se duca pe blog unde tu nu poti zice ceva” nu e valabil.
    “daca ma injuri pe blog la tine, nu comenta pe blog la mine” – cum ti se pare ca politica generala? eu cred ca e de bun simt.
    @als: da’ pe bune chiar nu te-ai plictisit de vesnica disputa cu mulliganoglu? de ce trebuie sa apara aici, ca partidul in toate, indiferent de subiectul postarii, de cele mai multe ori off-topic? era bun si filtrul la ceva..

  44. @ bola: da, ai perfecta dreptate – scuze!
    indi-vidu e crazy anyway, s-a luat de mine de atita ori (ult oara, daca poti sa-ti inchipui, pt k am scris la pinocchio ‘chesea’ – cum e la caragiale! – in loc de ‘chisea’, cum a-nvatat el la ma-sa batatura) incit ar fi tbuit sa-l ignor de tot atitea ori…

    @ we: yeah right, why am i not surprised u think what u think?
    & why shd i care what U think? 🙂

    ps nu e nicio ‘groapa cu lei’, haha, e doar a shithole – in care un leo nu calca; mai nou, yr highly unbalanced protege imprastie scirne si pe site-ul dilemei…
    sub pseudonim, desigur

  45. bola, daca niste critici tu le interpretezi drept injuraturi, intr-adevar, tacerea e singurul raspuns. culmea, ca acele critici erau facute tocmai pentru a face sa vorbesti.
    dar pt. ca eu mi-am dezactivat blogul: nu te-am injurat nicaieri! de criticat, da. daca vrei sa vezi injuratura, uita-te la dialogurile mele cu als-ul. si vorbeam de mulliganoglu.

    als: u’re shitting where u’re not supposed to shit. shit in a shithole and leave other places as they are (i.e., shitless). whatever.

  46. “imprastie scirne si pe site-ul dilemei… sub pseudonim, desigur”

    asta e compusa pe baza currsului de dezinformare bagat de popa chucky in curricula dilema. sufera de defetul major: lipsa adevarului de 90%.

    de ce m-as obosi cu masti de ski si altele, cand Iw nu-s banat pe saitul dv?!

    se pare ca si pentru minciuni iti trebuie un dram de inteligenta. nasol pt. alesh minune

  47. looool
    deci intra cu pseudonime d 2 bani p unde apuca si apoi are tupeu sa sustina k nu foloseste pseudonime!!!

    nuts nuts snots

    noroc k eu mi-s vigilent as ever & am dispus stergerea mizeriilor = kknoglu @ his most flamboyantly feces-ish 🙂

  48. poate ma debaneaza amfitrioana, sa nu ma mai chinui cu masca de ski

    oricum, cel mai naspa pseudonim e als (asl, sal, las vin imediat; + coteneata aia cu icoane pe tocul usii & cruce in mijlocul mesei)

    igrasie, ciuperci, jeg

  49. wordpressu’ asta e dat dracului: nu stiu cum il recunoaste pe leo kokale de-i pune ca avatar capete patrate sau morcovi

  50. bola, se impune o banare definitiva a mizerabilului

    ultimul ‘argument’ al acestui obsedat (homo)sexual (vezi si aplecarea catre lampedusa & visconti 😉 ) e tipic romania mare – ‘etos’ cu care e inrudit pina la indistinctie…

  51. ok, comentariile se inchid aici si acum, nu am timp sa fac politie zi si noapte ca am si eu o viata de trait.

Comments are closed.